måndag 8 oktober 2012

"Before you can fly you have to be free"

Dessa kloka ord kommer från filmen "Mao´s last dancer", en film som grep tag i mig på olika sätt.

När jag dansar och har Skapande dans med både förskolebarn och elever i skolan så tänker jag ofta på dessa ord. För att kunna känna dig trygg i dansen och våga utmana ditt rörelsespråk måste du få känna dig fri. Släpp alla bojor som din kropp är fastkedjad i, låt känslan få styra ditt rörelsemönster, rör dig i olika golvmönster, var i nuet och fånga alla magiska ögonblick som du känner i dansen. Låt ingen annan bestämma över din kropp och våga vara dig själv!

Under de snart 2 år som jag haft massor av olika danstillfällen med barn i åldern från 3 år till 7 år så märker jag hur viktigt det är med Skapande dans. Improvisationen utvecklar barnets/elevens rörelsefantasi och kreativitet. Vi behöver inte fokusera på hur fötterna ska röra sig efter ett bestämt mönster utan här fokuserar vi på hur kroppen känner och vill dansa. Det ställs inga krav, det finns inga rätt eller fel, din kropp bestämmer. Det är inte målet som vi har i sikte utan vägen dit, vad händer i min kropp, känsla, sinne och i rummet....
Jag hoppas verkligen att Skapande dans får en större plats i framtiden, vi alla behöver få känna oss fria och kunna flyga med våra egna vingar!

"Var närvarande här och nu. Livet pågår just nu och du riskerar att missa alla fantastiska upplevelser om du inte har förmågan att vara närvarande. Se vad du ser, hör vad du hör och känn vad du känner" Okänd

Till er som är nya här, välkomna till min dansblogg och jag hoppas den inspirerar er och välkomna att följa bloggen framöver. Ni får gärna lämna kommentarer och sprida bloggen till dansintresserande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar