lördag 21 januari 2012

"När vi dansar och rör oss som vatten måste vi vara nära varandra för vattnet är fast"

Kloka ord och tankar från en åttaåring som var med på mitt och musikpedagogens lektion igår!Återigen, dans och musik förenar oss precis som vattnet!Vi rör oss olika och provar vårt rörelsemönster som vattnet gör när det är ett stort hav, en ringlande å eller bäck, en liten tjärn, en sjö eller en liten vattenpöl.

 Förskolan ska sträva efter att varje barn

utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. LPFÖ 98 reviderad 2010

utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

Igår hade jag mina första grupper som Danskonstnär och det var pirrigt i början men väldigt spännande!Jag är mest van att ha dans med förskolebarn så det är en utmaning att få prova dans med elever från år 2. Det var 3 grupper som fick prova det program som vi ska ha för alla elever i år 1 under vårterminen. Kulturcentrum Asken här i min stad är med i ett Skapande skola projekt där alla elever i år 1 erbjuds dans&musik:

Dans och Musik
Inom ramen för skapande skola erbjuder vi ett paket med dans och musik för år 1.

•    Vid två tillfällen får ni komma till Asken för att möta en musikpedagog och danskonstnär för att dansa, sjunga och prata om vänskap. Vi ger inspirationsmaterial som steg, rörelser och improvisationsövningar för att eleverna själva ska kunna skapa egna dansverk. Vi sjunger sånger i olika känslouttryck och stämmor. Tillfällena kommer att ligga på fredagar.


•    Ni får en musikföreställning ”Sjung med Pettson och Prillan” under vecka 7. Inbjudan till den kommer senare.


Lgr 11 Ur Centralt innehåll för Idrott:
Enkla lekar och danser och deras regler.
Takt och rytm i lekar, danser och rörelse till musik

Ur Centralt innehåll för musik:
Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.
Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.


Ur Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap årskurs 1-3:
Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt,
kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.





Det var lärorikt att ha några provgrupper för att se en del saker som vi kanske måste ändra. I dans&musik ingår det mycket improvisation och det är lika när man har grupper, vi förbereder ett material men sedan måste vi kunna improvisera och tänka i nya banor.Elevernas tankar och funderingar ska leda oss in i nya tankar och utmaningar. Vad hände i den här processen som vi kan bygga vidare på? Kan vi försöka lossa på lite regler och låta kroppen styra din känsla? Hur kan vi få in mer improvisation i läroprocesserna för att stärka vår identitet?Hur kan vi få "högt i tak men sträva ramar" ?


Att vara närvarande i ögonblicket är något som vi alla måste lära oss, för det gör att vi sedan kan bli lyhörda för andras åsikter och se varandras tillgångar och kunskaper!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar